30 Ιανουαρίου 2014

Φωστήρες

"Τους τρεις μεγίστους φωστήρας, της Τρισηλίου Θεότητος, τους την οικουμένην ακτίσι, δογμάτων θείων πυρσεύσαντας· τους μελιρρύτους ποταμούς της σοφίας, τους την κτίσιν πάσαν θεογνωσίας νάμασι καταρδεύσαντας· Βασίλειον τον μέγα, και τον θεολόγον Γρηγόριον, συν τω κλεινώ Ιωάννη, τω την γλώτταν χρυσορρήμονι· πάντες οι των λόγων αυτών ερασταί, συνελθόντες ύμνοις τιμήσωμεν· αυτοί γαρ τη Τριάδι, υπέρ ημών αεί πρεσβεύουσιν."

Σήμερα εν των Τριών Ιεραρχών. Βασίλειος ο Μέγας, Γρηγόριος ο Θεολόγος και Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Οι Φωστήρες. Οι προστάτες των γραμμάτων και της παιδείας. Το τζιαιρό που ήμουν εγώ στο σχολείο (ναι πριν κάναν αιώνα) εκάμναμεν ολόκληρο μάθημα και γιορτές για τους Τρεις Ιεράρχες και τη σημασία που είχαν για τα γράμματα και την παιδεία. Εμαθαίναμεν πόσο σημαντική ήταν η προσφορά τους στην παιδεία αλλά και πόσο σημαντική ήταν η ίδια η παιδεία και η μόρφωση στην κοινωνία.

Σήμερα αμφιβάλλω αν ξέρουν πολλά κοπελλούθκια γιατί εν επήαν σχολείο. Έτο αλλο μια αργία να τζοιμηθούμεν παραπάνω, να πάμεν για καφέν, να παίξουμεν καμπόσην ώραν με τα playstation or whatever they call them, να πάμεν να κάμουμεν τα νύχια μας, να πάμεν κομμωτήριον - ου γαμώ το εν Πέμπτη εν κλειστά τα κομμωτήρια. 

Στο θέμαν μας. Ο Σεφέρης (ξέρουν τα κοπελλούθκια ποιός ενι; Αμφιβάλλω) ελάλεν ότι "Η παιδεία είναι ο κυβερνήτης του βίου". Κατ' εμέναν τούτο λαλεί τα ούλλα. Ελάλεν επίσης τούτος ο πολλά σημαντικός άνθρωπος, ότι υπάρχει καλή παιδεία που εν εκείνη που ελευθερώνει και βοηθά τον άνθρωπο να ολοκληρωθεί και η κακή παιδεία που εν εκείνη που διαστρέφει και αποστεγνώνει και που εν μια βιομηχανία που παράγει τους ψευτομορφωμένους και τους νεόπλουτους της μάθησης. Κι είχεν απόλυτον δίκαιον. Σήμερα εν έχει πλάσμαν (τουλάχιστον της γενιάς μας και των επόμενων) που να μεν είναι μορφωμένον. Ακαδημαϊκά μορφωμένον. Και πολλοί μάλιστα εν και παραμορφωμένοι. Με πτυχία, Master και Δοκτωράτα. Αλλά πόσοι στ' αλήθκεια εν πραγματικά μορφωμένοι. Ποιοί εν στ' αλήθκεια τζιείνοι που εν ολοκληρωμένοι άνθρωποι και μπορούν να πάρουν τούτην την κοινωνία μπροστά; Μάλλον ελάχιστοι. 

Γιατί; Αλήθκεια μπορεί κανένας να το απαντήσει τούτον; Το γιατί ήβρα το σήμερα ψάχνοντας λλίον το θέμα της παιδείας και των Τριών Ιεραρχών, σε ένα άρθρο ενός δασκάλου από το Κιλκίς στην Ελλάδα. Και λαλεί τούτος ο δάσκαλος: "Γεμίζουμε το κεφάλι του παιδιού με γνώσεις και αφήνουμε σβησμένη την ψυχή του. Ουδέποτε υπήρχαν στον κόσμο και στον τόπο μας τόσοι εγγράμματοι και τέτοια φτώχεια πνευματική. Έχουμε μια παιδεία που επιζητά πρωτίστως να θεραπεύσει τις ανάγκες του κράτους, της βιομηχανίας, των επιχειρήσεων. Γεμίσαμε διπλωματούχους και εξαφανίστηκαν οι πνευματικοί άνθρωποι. Η πραγματική παιδεία προσφέρει κατ’ ουσίαν πνευματική και όχι τεχνική μόρφωση, κάθε κοινωνία που θέλει να προκόψει έχει πρώτα ανάγκη χαρακτήρων και κατόπιν τεχνικών." Πόσο σωστός αλήθκεια ο δάσκαλος!

Θκιαβάζουμεν που τα χτες στις εφημερίδες για τούντον "Αριστοτέλη" (π.χ. δαμέ και δαμέ). Ναι μπορεί να εν και σοβαρόν το θέμαν, αλλά νομίζω δίνεται υπερβολική σημασία σε κάτι που δεν βοηθά την εκπαίδευση. Εν έπρεπεν να ασχοληθούμε πρωτίστως με τούτην την καλή παιδεία όπως την ονομάζει ο Σεφέρης; Η καλή παιδεία συμπεριλαμβάνει πολλά πράματα. Που την εκπαίδευσην και τη μάθηση ως την κοινωνική μόρφωση και τη διαγωγή. Δυστυχώς σήμερα εν πολλά τα παραδείγματα που προδίδουν το αντίθετο, την κακή παιδεία δηλαδή: 
  • Το ότι σήμερα τα κοπελλούθκια δεν ξεχωρίζουν το ι με το η, ή το ε με το αι. Το να θωρώ ανορθόγραφο κείμενο εν ο χάρος μου. Και θαυμάζω απεριόριστα τους ανθρώπους που ξέρουν πραγματικά την Ελληνική γλώσσα. 
  • Το ότι εκαταργηθήκαν οι στολές. Για μένα ήταν πολύ σημαντική η παρουσία των στολών. Σημάδι πειθαρχίας, ισότητας και ομοιομορφίας. Σήμερα οι μαθητές πάσιν στο σχολείο όπως.... εν ξέρω πως να τους χαρακτηρίσω. Μαλλιά όπως να 'ναι, βαμμένα μπλε, νύσια κότσιηνα, μακιγιάζ σάννα τζιαι παν club.
  • Τον τζιαιρό μας το να έχει κάποιος διαγωγή Κοσμία και όχι Κοσμιοτάτη, ήταν καταστροφικό. Εγίνετουν ολόκληρο σούσουρο και ο μαθητής ήταν στιγματισμένος. Μπορεί τούτον να μεν ήταν σωστό, αλλά σήμερα αμφιβάλλω αν δίδεται η πρέπουσα σημασία στη διαγωγή του μαθητή. Με τόσα που ακούμεν μάλλον έχουν ούλλοι διαγωγή Κοσμία. 
  • Σχολεία που χρειάζουνται αναβάθμιση και επέκταση, όι μόνο κτιριακά αλλά μπορεί και σε δυναμικό.
  • Δάσκαλοι/Καθηγητές. Τότε εμείς είχαμε Δασκάλους και Καθηγητές με κεφαλαία. Σήμερα κυκλοφορούν με πέρι-κεφαλαία. Δεν μπορούν να χαλιναγωγήσουν τους μαθητές και κατ 'επέκταση να κάμουν σωστά τη δουλειά τους. Διορίζουνται στα 50 τους. Μα ήντα αντοχές έχει ένας 50αρης. Και πόσο up to date ένι. Θα έπρεπε οι διορισμοί να γίνονται με βάση τα προσόντα και τις ικανότητες και όι επειδή εν η σειρά τους. Και ναι γιατί όχι, να διούν εξετάσεις. Εγώ για να πιάσω την Άδεια Άσκησης του επαγγέλματός μου έπρεπε να περάσω που μιαν διαδικασία. Οι δικηγόροι διούν μια φάουσα μαθήματα για να μπορούν να εργαστούν. Γιατί όι και οι Δάσκαλοι/Καθηγητές που είναι η βάση της παιδείας;
  • Εισαγωγή της τεχνολογίας. Και όι το πως χρησιμοποιώ τον υπολογιστή για να μπω Internet. Εκμάθηση προγραμμάτων που βοηθούν τους μαθητές στην εκπαίδευση τους.

Με τούτα και με κείνα καταλήξαμε στα σημερινά μας χάλια. Και καρτερούμεν να πάει ο τόπος μας μπροστά. Το μέλλον εν τα παιδιά. Αλλά για να υπάρχει μέλλον χρειάζεται και η παιδεία των παιδιών. Οι Τρεις Ιεράρχες απαρνήθηκαν πλούτο και καριέρα και αφοσιώθηκαν στα γράμματα και την παιδεία. Οι "Φωστήρες" του σήμερα κάμνουν ακριβώς το αντίθετο. Φαίνεται πως στην κοινωνία του σήμερα, εν χωρούν οι Φωστήρες εκείνοι που πριν τόσες σιηλιάες χρόνια εδιδάσκαν: “Ου φύσει, (όχι από την φύση), αλλά μαθήσει (με την μάθηση) καλοί καγαθοί γίνονται”. 

8 σχόλια:

  1. Σήμερα εδιάβασα κάτι σχετικό που μιλούσε για απουσία πνευματικών πατέρων και θυμήθηκα το πλούσιο λεξιλόγιο που ήμασταν υποχρεωμένοι να αποστηθίζουμε στο σχολείο.

    υ.γ επειδή μίλησες για γλώσσα και δεν δηλώνω ο πασh γνώστης της γλώσσας καμία σχέση το λέω για να εξηγούμαι, το σωστό είναι κτηριακά και όχι κτιριακά γιατί είναι από το ευκτήριον που σημαίνει οίκημα και όχι από το κτίζω.

    χχχ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όντως στο σχολείο εμαθαίναμεν και αποστηθίζαμε 1000 πράματα. Που σήμερα ούτε που διανοούνται οι μιτσιοί να μάθουν. Το κτίριο/κτήριο εν μια λέξη διχασμένη η καημένη, που για ένα διάστημα γραφόταν και με τα δύο. Προέρχεται νομίζω από το αρχαίο "οικητήριον" που σημαίνει χώρος κατοικίας και από κει προήλθε το κτίζω. Πλέον δεν θα το βρεις σχεδόν σε κανένα λεξικό με η. Πάντα γράφεται με ι. Ούτε γω είμαι σίγουρη οπότε ας μας ενημερώσει κανένας φιλόλογος παρακαλώ. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ρώτησα, ετυμολογικά ορθό θεωρείται με ήτα αλλά συχνά γράφεται με γιώτα.. Σύμφωνα με Μπαμπινιώτη το κτίζω δεν μπορεί να δώσει κατάληξη με -ριο. Συνεπώς αν ήταν από το κτίζω θα ήταν κτιστήριο, όπως το φροντίζω φροντιστήριο. Τουλάχιστον τούτον βρήκα που την θεία μου (φιλόλογος) που μου είπε βέβαια ότι και με τους δυο τρόπους να το γράψεις είναι σωστό. Και επειδή εβγήκα εκτός του θέματος σου για μια μαλακία όπως το ήτα απολογούμαι και σκάζω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όι κόρη κύριε ελέησον. Ένα εκ των θεμάτων εν ούτως η άλλως η ορθογραφία που όπως είπα θεωρώ την πολλά σημαντική και δυστυχώς σήμερα εν δίνεται τόση βαρύτητα.

      Διαγραφή
  4. Ανώνυμος30.1.14

    Ζητήσατε φιλόλογο; :)

    Λοιπόν, ο Μπαμπινιώτης στο λεξικό του ("Λεξικό της νέας ελληνικής γλώσσας", 1998) χρησιμοποιεί την γραφή "κτήριο" και θεωρεί ως επικρατέστερη ετυμολογία της λέξεως την προέλευση από το "ευκτήριον" (< εύχομαι). Ως δεύτερη εκδοχή δίνει την προέλευση από το "οικητήριον" (< οικέω). Από τα πιο πάνω προκύπτει ότι η λέξη "κτήριο" δεν έχει καμία ετυμολογική συγγένεια με το ρήμα "κτίζω", άρα δεν πρέπει να γράφεται με -ι-. Επιπλέον, το ρήμα "κτίζω" δεν έχει καμία ετυμολογική συγγένεια με το ρήμα "οικέω" και τα παράγωγά του.

    Ευχαριστώ για την φιλοξενία! :)

    Άνεργος Φιλόλογος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστούμε άνεργε φιλόλογε! Από δω και μπρος θα το γράφω με η. Τέλος! ;) Ελπίζω σύντομα να μας υπογράφεις ως εργαζόμενος φιλόλογος.

      Διαγραφή
  5. Χμμμ... το "εμείς είχαμε καθηγητές με Κ κεφαλαίο" πίνει νερό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε τωρά τι να πω! Θα προδοθώ! ;)

      Διαγραφή